IFK Göteborg Akademi
Kamratskap – Kul – Kämpa – Kunskap

Våra verksamheter

Öppna Fotbollsskolan för barn 6–7 år

Öppna Fotbollsskolan är öppen för alla flickor och pojkar oavsett vilken förening spelaren tillhör. Om din dotter eller son vill vara med, och redan spelar i ett lag, behöver ni meddela barnets ordinarie tränare. Exakta tider hittar du i vårt nyhetsflöde/vår kalender. Anmäl dig på vår anmälningssida.

Öppen extraträning 11–13 år

För ambitiösa spelare som vill utvecklas ytterligare eller som på sikt vill börja spela i IFK Göteborg, erbjuder vi öppen extraträning vid ett antal tillfällen varje säsong. Träningarna är kostnadsfria och sker i samförstånd med spelarens ordinarie klubb.

Vi tränar antingen inomhus eller utomhus vid Prioritet Serneke Arena. Tider för våra öppna extraträningar hittar du i vårt nyhetsflöde/vår kalender. Anmäl dig på vår anmälningssida.

Egen verksamhet 12–14 år

IFK Göteborg har egna lag för pojkar och flickor 12 år och uppåt. För att börja spela i något av våra lag, 12 år – 14 år, anmäler du dig till Öppen extraträning. Därefter kan du bli erbjuden att få provträna under ett antal veckor.  Det här sker alltid i samförstånd med spelarens nuvarande klubb. Om allt känns rätt för båda parter, kontaktar vi spelarens klubb för att hitta en lämplig lösning för alla inblandade.

Intresseanmälan för provträning skickar du till jonas.olsson@ifkgoteborg.se

Egen verksamhet 15–19 år

Spelare i den här åldern kan endast delta genom att bli inbjudna av IFK Göteborg. Det sker alltid i överenskommelse med spelarens nuvarande klubb.

Camper

Under skolloven arrangerar vi camper dit pojkar och flickor mellan 9 och 13 år är välkomna. Aktuell information kring kommande camper hittar du i vårt nyhetsflöde/vår kalender. Anmäl sker via vår anmälningssida.

Externa camper

I mån av tillgång till instruktörer kan IFK Göteborg samarbeta och vara med i andra föreningars camper, sommarfotbollsskolor och liknande aktiviteter.

Aktuell information kring kommande externa camper hittar du i vårt nyhetsflöde. Anmäl dig på vår anmälningssida.

Europa Akademin för spelare och ledare

Ambitiösa och fotbollsälskande flickor och pojkar mellan 8 och 10 år kan delta i Europa Akademin – en verksamhet där vi erbjuder extraträningar till spelare från våra egna och andra lag. Europa Akademin är ett bra steg på vägen till elitfotbollen och sker alltid i samförstånd med spelarens ordinarie klubb, som måste godkänna deltagande. Som ledare kan du också delta i Europa Akademin och bli inbjuden till våra speciella Europa Akademi tränarutbildningar. Aktuell information hittar du i vårt nyhetsflöde/vår kalender. Anmälan sker via vår anmälningssida.

Samarbeten med skolor

IFK Göteborg har ett nära samarbete med två grundskolor och ett gymnasium.

Änglagårdsskolan

Änglagårdsskolan ligger i Prioritet Serneke Arena i Kviberg. Det är en friskola med cirka 340 elever i årskurserna 4 till 9. Eleverna kommer från fler än 10 olika kommuner och representerar omkring 50 föreningar. IFK Göteborg har nästan 100 spelare på skolan. Utöver ordinarie lektioner har eleverna tre fotbollsträningar samt en idrottslektion i veckan inlagt i schemat.  Fotbollsträningen följer IFK Göteborgs spelarutbildningsplan och S2S–programmet.

I Prioritet Serneke Arena finns tillgång till en fullstor inomhushall för fotboll där eleverna tränar, framför allt under vinterperioden. IFK Göteborg är delägare i bolaget Gothenburg Association AB som i sin tur äger skolan. Änglagårdsskolan ingår i Prolympia som är Sveriges ledande idrottsskola på grundskolenivå. Mer information hittar du på anglagardskolan.se och prolympia.se.

Prolympia Västra Göteborg

Högstadieskolan Prolympia Västra Göteborg ligger centralt beläget i Västra Frölunda. Här får eleverna möjlighet att kombinera sitt idrottsintresse med sin kunskapsutveckling. På skolan har man många idrotter på schemat med två träningar i veckan. Bland annat spelas det fotboll, ishockey, basket och handboll – allt i nära samarbete med elit- och breddidrottsföreningar. IFK Göteborg är via Gothenburg Association AB även delägare i Prolympia Västra Göteborg. Om du vill läsa mer kan du besöka prolympia.se/vastra-goteborg.

Aspero Idrottsgymnasium

Precis som Änglagårdsskolan, ligger Aspero Idrottsgymnasium i Prioritet Serneke Arena i Kviberg. I princip alla IFK Göteborgs spelare i gymnasieåldern går på Aspero vilket underlättar eftersom vår Akademi ligger i samma arena. Spelarna har tre träningar under skoltid per vecka. Aspero har även plats för fotbollsspelare som inte går på elitidrottsprogrammet NIU och har dessutom fler idrotter på programmet. För mer information besök aspero.nu/goteborg

Foto: Bildbyrån.

Våra partners